Något så enkelt som är riktigt kul!
















Inlinesåkning.
Faktiskt är det en aktivitet som du kan ägna dig åt som är riktigt rolig när du väl fått in tekniken.På grund av det dåliga vädret, blir det ingen inlinesåkning för min del idag, så jag kan tyvärr inte dela med mig av några underhållande bilder. Men jag ska göra ett gott försök att försöka inspirera er som läsare trots det. 

Det viktigaste av allt att tänka på, som ovan inlinesåkare är att först och främst att lära sig att bromsa. Därefter måste du lära dig att kunna behärska att tvära svängar.

Till en början kan din inlinesåkning vara dagens bästa underhållning för andra då du tvingas cirkulera varv efter varv runt lyktstolpar, vägmärkesstolpar alternativt vurpa. Men övning ger färdighet! Tro mig att det kommer vara värt det. Att flyga fram på cykelbanorna och känna vinden i ansiktet, där snackar vi flow! Utöver detta är det kanonbra träning eftersom du precis som under löpning belastar med hela kroppen vilket leder till mycket effektiv träning och ökad förbränning.

Lär dig att använda "långfärdsskriskotekniken". Den innebär att du har kroppen frammåtböjd, gör djupa sidoskär med benen och att du pendlar med armarna i takt med benen. Detta ger maximal effekt och är oerhört jobbigt! Därför kan jag rekommendera att komplettera med att göra mag och ryggövningar. (crunches och rygglyft är perfekt)

Inlinesåkning är perfekt träning eftersom att det ger extra mycket effekt på ben (fram och baksida lår samt in och utsida), höfter, rumpa, mage och rygg. Med andra ord- perfekt träning för hela kroppen!

Eftersom du vistas ute i trafiken och får högre fart desto bättre kullager du har, är det jätteviktigt att bära skydd. Huvudet är jätteviktigt att skydda med hjälm, och likaså handlederna eftersom händerna är det första du tar emot dig med om du ramlar.  Givetvis är armbågs och benskydd också viktigt om man vill undvika skrapsår på ben och armar.

Tekniktips
  • Ju längre du kan glida på varje skär, desto mindre energi kostar åkningen och desto längre orkar du åka. Se till att böja på dina knän eftersom det ger en lägre tyngdpunkt som gör det lättare att hålla balansen. Jobba med armarna för att få upp farten ytterligare. Armarnas arbete hjälper dig också att hålla balansen.

  • Tänk på att ta det lungt i svängarna. Böj på dina knän, luta dig in i svängen och ta ett "översteg" med det yttre benet precis när du rundar hörnet.

  • Det finns två olika bromstekniker. Den enklaste bromstekniken är att nyttja den bromskloss som finns inbyggd, alternativt att släpa den ena rullskridskon, foten utåtvriden 90 grader, efter den andra.

  • Ibland kan du behöva tvärbromsa. Det gör du genom en snabb "sladd". Träna på det i lite olika hastigheter, för det är svårt, speciellt i höga hastigheter.

Andra saker att tänka på

  • Sol och trafik är ingen bra kombination ur inlinesåkarens synvinkel, så se till att inte glömma solglasögonen om det är soligt!

  • Cykelhandskar skyddar händerna effektivt under de första, vingliga inlinespassen.

  • Träna gärna på en stor, inte så trafikerad parkeringsplats i början. Där har du möjlighet att öva in tvära stopp och svängar. Och öva på att bromsa i korta backar i början, för att åka inlines på asfalterade utförsbackar är rena störtloppet. Så ta det varsamt!



Källa- Stadium
Bild

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback